Hybridný katamarán Manta, ktorý nedávno predstavila spoločnosť SeaCleaners, je určený na čistenie plastami znečistených oceánov, avšak spôsobom, ktorý kombinuje čistenie a ďalšie využitie plastov.
Vďaka biomimetickému dizajnu, hybridnému pohonnému systému a napájaniu z obnoviteľných zdrojov energie bude plavidlo nielen zbierať oceánsky odpad, ale ho aj spracovávať. Manta, ktorá má byť uvedená do prevádzky v roku 2024, bude pracovať autonómne 75% času bez použitia fosílnych palív a bude schopná každý rok vyťažiť 5 000 až 10 000 ton plávajúceho plastu.
Každá loď je vybavená viacerými systémami zberu, vrátane súpravy dopravných pásov na zber odpadu na privádzanie plastov z oceánu na loď, troch plavebných systémov na zachytávanie povrchového odpadu, dvoch menších viacúčelových zberných pltí pre plytšie a užšie časti oceánu, ku ktorému nemá väčší katamarán prístup, a dvoch bočných žeriavov, ktoré vytiahnu z vody objemnejšie kúsky trosiek.
Podľa dizajnérov pod vedením zakladateľa spoločnosti Yvana Bourgnona sa prvá misia čistenia plavidlom Manta uskutoční v juhovýchodnej Ázii. Potom bude čistiť oceán a pobrežia okolo Afriky a južnej Ameriky. Bude však zasahovať aj v dočasne znečistených oblastiach po klimatických alebo prírodných katastrofách.
Malo by ísť o doposiaľ jediný pracovný čln na svete, ktorý je schopný spravovať 100% plastového odpadu, ktorý zhromažďuje. Palubná továreň pomôže triediť a upravovať zozbieraný odpad, zatiaľ čo jednotka na premenu energie premení plast na energiu s minimálnou ekologickou stopou. Kombinácia veterných turbín, vodných generátorov a fotovoltaických solárnych panelov bude na palube vyrábať obnoviteľnú energiu.
Na prevádzku triediacich zariadení bude na Mante pôsobiť 22 členov posádky a 12 cestujúcich, vrátane niekoľkých vedcov a výskumníkov. Manta tak poskytne riešenia globálneho znečistenia plastmi a bude pôsobiť aj ako "vedecký pracovník" pri obnove morských ekosystémov a inovatívnej technológie zberu plastov.
Pripravila: Petra Adamcová
Foto: Inhabitat, Seacleaners