Výrobca lietadiel Airbus pred niekoľkými mesiacmi predstavil verejnosti tri návrhy výroby komerčných lietadiel s nulovými emisiami. Lietadlá by boli poháňané vodíkom a mohli by byť v prevádzke do roku 2035.

 

airbus zero doprava letecka bezemisii 2

 

Prvé lietadlo by malo mať kapacitu 120 - 200 osôb a dolet 3700 kilometrov. Vodík bude v tomto modeli skladovaný v nádržiach v zadnej časti lietadla. Druhý typ, turbovrtuľové lietadlo na vodík by malo mať dolet do 1850 kilometrov a možnosť obsadenosti 60 - 100 pasažierov. Obidva modely sa svojim vzhľadom dajú porovnať s klasickými dopravnými a turbovrtuľovými lietadlami. Tretí návrh má podobu plochého futuristického stroja bez tradičného chvosta, kde krídla plynule prechádzajú do trupovej časti lietadla.

 

airbus zero doprava letecka bezemisii 3

 

Výkonný riaditeľ spoločnosti Airbus - Guillaume Faury však upozorňuje, že ide len o návrhy, ktorých praktická stránka a technické parametre sa budú skúmať v najbližších rokoch.

Hlavným cieľom tohto veľkolepého projektu je poukázať na to, že aj letecký priemysel má potenciál významne znížiť negatívny vplyv svojho pôsobenia na životné prostredie, ekológiu i klímu ako takú.

 

airbus zero doprava letecka bezemisii 4

 

Pohon lietadla na vodík by znamenal upravenie motoru s inštaláciou plynovej turbíny, poháňanej vodíkovým spaľovaním. Vodík by sa skladoval a distribuoval z nádrží umiestnených za zadným tlakovým predelom lietadla. Lietadlá budú tiež vybavené vodíkovými palivovými článkami, ktoré budú vyrábať potrebnú elektrickú energiu.

V záujme prechodu na lietadlá s nulovými emisiami by však bola potrebná zmena infraštruktúry letísk, ich schopnosť prepravy a doplňovania vodíka, čo by si vyžadovalo podporu jednotlivých vlád na celom svete.

Pripravila: Petra Adamcová
Foto: Airbus

 

ZDIEĽAJTE NÁS