Železničné a autobusové stanice, podchody a prepojovacie podzemné chodby sú zväčša betónovými, chladnými miestami, cez ktoré len rýchlo prejdeme, a ktoré, pravdupovediac, vo väčšine prípadov nie sú príliš estetické a prívetivé. Zmeny v tomto koncepte priniesli najnovšie študenti Českého vysokého učení technického v Prahe.

 

metro kvetiny 3

 Foto: ČVUT, Praha

Do prestupnej stanice metra A – Můstek nainštalovali dômyselný systém stálozelenej záhrady. Nejde však o typické rastliny v črepníkoch, ale o záhradnú inštaláciu v špeciálnych priehľadných kontajneroch.

 

metro kvetiny 4

 Foto: ČVUT, Praha

Inteligentný systém sledovania prostredia rastlín

Inštalácia nazvaná Metrorost je umiestnená v mnohostenných nádobách z materiálu PDP dosiek a skla. 3D konštrukcia má vo svojom vnútri niekoľko rastlín, na život ktorých dohliadajú špeciálne systémy merania a regulácie. Vo vnútri nádob sú umiestnené čidlá, ktoré sledujú desiatky hodnôt. Na základe ich vyhodnotení vytvárajú podmienky vhodné pre rast a život vegetácie. Energiu na fotosyntézu čerpajú rastliny z umelého osvetlenia. Počas chladných mesiacov sa teplota v nadzemnej časti rastlín i vo vnútri substrátu a spodnej časti vegetácie prirodzene zvyšuje. Okrem týchto parametrov bude sledovaná a regulovaná hladina oxidu uhličitého vo vnútri nádoby.

 

metro kvetiny 1

 Foto: ČVUT, Praha

Mladí výskumníci za krajšie mesto

Autormi rastlinnej inštalácie sú študenti a výskumníci z Univerzitného centra energeticky efektívnych budov UCEEB ČVUT v Prahe. Ak sa tento projekt osvedčí, môže byť príkladom k ďalším podobným inštaláciám zelene vo verejných priestoroch.

 

metro kvetiny 2

 Foto: ČVUT, Praha

Podpora udržateľnej architektúry

"Projekty rastlín v metre vnášajú do anonymne industriálneho prostredia záchvev prírody. Funkčné a krásne metro je nielen vizitkou civilizovanej a kultúrnej Prahy, ale tiež podmienkou pre jej ďalší progres. Architektúra, dizajn a umenie sú nástroje, ako obľúbenosť tohto udržateľného systému podporovať a rozvíjať," uvádza vo svojom stanovisku architektka pražského metra Anna Švarc.

Pripravila: Petra Adamcová
Foto: České vysoké učení technické, ČVUT Praha

 

ZDIEĽAJTE NÁS